Vědomá pedagogika
Věřím, že cesta, jak proměnit prostředí a vztahy ve školách, rodinách a společnosti, je ZMĚNA POSTOJŮ. Každý
z nás jsme někomu učitelem a všichni lidé kolem nás jsou naši učitelé.
Vědomá pedagogika je cesta poznávání sebe sama, na které se učíme vědomě zaměřit pozornost na myšlenky,
slova a činy. Zvýšíme-li množství okamžiků, kdy jednáme vědomě, začne se měnit kvalita našeho prožívání
a vztahů, jejichž jsme součástí. Jsme citlivější, máme více porozumění a jsme schopni sebereflexe. V důsledku
našich změn se začne proměňovat i naše okolí.
Mým zdrojem jsou stovky skutečných příběhů, které jsem zažila v práci i soukromí.
Možnosti spolupráce
- PŘEDNÁŠKY a SETKÁNÍ - jednorázová setkání na vybraná témata vycházející ze zájmu a potřeb školy / objednavatele.
- Učit srdcem vyžaduje odvahu - jak zůstat v souladu se svým srdcem a zároveň splnit nároky, které škola očekává, aniž bychom bojovali nebo rebelovali
- Síla slova, aneb Cesta k vědomé komunikaci - základy respektující a funkční komunikace
- 9 vědomých postojů (9 dohod), které nám pomohou zvýšit kvalitu vztahů v pracovní i osobní rovině
- KRUHY VŠÍMAVOSTI - možnost opakované spolupráce, jak vést kruh se zaměřením na respektující komunikaci, práci s dechem, tělem, zvukem a všemi smysly
- JEDNORÁZOVÁ SUPERVIZE – individuální nebo skupinový náhled na specifické situace, zpravidla v případě vypjaté, výjimečně situace
- DLOUHODOBÁ SPOLUPRÁCE – cyklus setkání s možností hlubšího proniknutí do témat zohledňující potřeby pedagogů a vedení školy (osobní rozvoj). Zaměření na zákonitosti systému, sebereflexi, sebehodnotu, zušlechťování mluveného projevu, stanovení si hranic, komunikaci s rodiči, zvládání obtížných situací.
- MENTORING - konzultace na pedagogická témata, inspirace, podpora, hledání nových možností, zpětná vazba
- FACILITACE - provázení situacemi, kdy se komunikace dlouhodobě zablokuje nebo zkreslí tak, že strany ztratí schopnost komunikovat věcně
- CELOSTNÍ MENTORING - provázení školy při hledání vyšší efektivity v již zavedeném systému a podpora nově vznikajícím školám s ukotvením v organizační, pedagogické, finanční i vztahové oblasti
- Z.L.O.M. - provázení procesem proměny klimatu a konceptu školy. Pro zájemce z řad tradičních škol, kde si přejí něco změnit, ale neví odkud začít a jak na to
- OSOBNÍ SETKÁNÍ - témata, která vyplynou v průběhu skupinové práce, jednorázové konzultace na jakákoliv pedagogická nebo osobní témata
- HELP linka - možnost konzultovat jakékoliv aktuální situace telefonicky, mailem, Skype
PRO DĚTI
- Přednášky, diskuse - jednorázová setkání na vybraná témata vycházející ze zájmu a potřeb vedení školy, pedagogů, rodičů, dětí,
- Sprostá slova - návod, jak postupovat, když děti začnou mluvit sprostě
- Práce s náročnými třídami, skupinami, jedinci - monitoring situace, hledání příčin, harmonizace systému
- Školní vrba - pravidelná spolupráce - možnost pro děti povídat si o tom, co je trápí a hledat možnosti, jak se zastat sami sebe či s pomocí druhých
Více o kurzech
9 postojů vědomého pedagoga
Devět darů je cyklus setkání, na kterých objevujeme možnosti, jak měnit stávající postoje a nevyhovující systémy přesvědčení. Seznámíme se s devíti postoji, jak přistupovat k dětem a jejich rodičům vědomě, aby naše vztahy byly co nejvíce respektující. Tím vytvoříme prostor pro jejich respekt k nám.
Inspirovala jsem se Čtyřmi dohodami a stovkami skutečných příběhů, se kterými jsem se v pracovní a osobní oblasti setkala.
Mým přáním je vytvořit síť škol, pro které se těchto devět postojů stane součástí každodenního přístupu. Tyto postoje je možné pojmenovat jako etické a empatické prožívaní vztahů.
Síla slova - vědomá komunikace
Učit srdcem vyžaduje odvahu
Pár slov o tom, jak pracuji
Smyslem práce je
- poznat a přijmout zákonitosti systému školy a rodiny a najít si v nich své místo
- nalézt si vlastní hranice
- ptozkoumst nsše vzorce chování v souvislosti s autoritami
- uvědomit si své potřeby a naučit se je vyjadřovat
- učot se zacházet s vlastní citlivostí a zranitelností
- respektovat jedinečnost dětí a odlišnosti zvyků rodin, ze kterých pocházejí
- vyzkoušet techniky náhledu na specifické situace
- objevit nevědomé procesy ovlivňující současný způsob práce
- zvýšit vlastní odolnost vůči stresu, únavě a nárokům okolí a důvěru v sebe
- sdílet témata
Inspiruji se technikami
- Sebezkušenostní cvičení umožňuje osobní prožitek
- Konstelace pracují s vnitřními obrazy, umožňují náhled na situaci z odstupu
- Individuání systemika - komunikace s vnitřními osobnostmi
- One Brain (kineziologie) posílení spolupráce levé a pravé hemisféry, práce se stresem, uvolnění energetických a emočních bloků v těle
- Lucidní snění - vědomá práce s podvědomím prostřednictvím snů
Osobnostní rozvoj pedagoga
Od roku 1983 se pohybuji ve školství. Pracovala jsem jako učitelka a později jako ředitelka a majitelka základní školy. Uvědomovala jsem si náročnost a zodpovědnost, kterou tato role přináší. Když jsem se ocitla v situaci, se kterou jsem si nevěděla rady, chyběl mi někdo, na koho bych se mohla s důvěrou obrátit. Někdo, kdo by byl ze stejného oboru, s více zkušenostmi a nebyl by zaměstnancem školy, ve které pracuji. Bylo pro mne darem využít služeb kouče, účastnit se supervizí a kurzů zaměřených na osobnostní růst.
Většinu činností děláme automaticky, aniž jsme si vědomi toho, co se děje. Stávalo se mi například, že jsem určité typy dětí upřednostňovala před jinými. Jiné typy dětí mne zase snadno „vytočily“, aniž jsem chápala, proč tomu tak je. Mnohé situace s dětmi, jejich rodiči, kolegy a nadřízenými mne dostávaly do stresu, strachu, ztráty sebedůvěry. Jednala jsem pak impulsivně, nepřiměřeně, vztahovačně a měla ze svých reakcí špatný pocit. Řešením se pro mne stalo objevování souvislostí mezi zážitky z mé profesní a osobní minulosti a jejich vlivem na mé chování v současnosti. Díky tomu jsem si začala být vědoma toho, co říkám, jak reaguji a co to způsobuje u dětí, spolupracovníků, rodičů. To mi přineslo možnost reagovat vědomě, s odstupem a větším klidem. Říkám tomu „Vědomá pedagogika“.
Škola je systém s vlastními zákonitostmi, pravidly a řády. Stává se, že tato pravidla nejsou známa a respektována. Tehdy může dojít k poruše rovnováhy. Projevy této nerovnováhy mohou být konflikty, nespokojenost, vztahové obtíže, odchod dětí, zaměstnanců, opakující se podobné události…
Při setkáních nabízím možnost s těmito zákonitostmi se seznámit a najít si své místo v systému školy tak, aby došlo k minimalizaci stresu, napětí a strachu z pochybení.